در این مطلب میخواهیم بگوییم که کد ussd به چه معنا میباشد. با کدهای یو اس اس دی کارهای زیادی میتوان کرد از جمله خرید شارژ و اینترنت و پرداخت قبوض اب و برق و گاز

USSD یا همان Unstructured Supplementary Service Data (ارسال پیام از طریق کد دستوری) یک روش ارسال پیام در شبکه جی‌اس‌ام می‌باشد. این قابلیت جزء قابلیت‌های ذاتی این شبکه نیست، در نتیجه این سرویس جزء خدمات ارزش افزوده شبکه جی‌اس‌ام محسوب می‌شود که بدون هزینه خاصی قابل افزودن به تمام شبکه است. از طرف دیگر تقریباً تمام گوشی‌های موجود از ارسال و دریافت این‌گونه پیام‌ها پشتیبانی می‌نمایند.

در USSD جهت ارسال پیام از کانال سیگنالینگ کنترلی SDCCH در شبکه GSM استفاده می‌شود.

ارتباط پیام از طریق USSD شباهت بسیار زیادی به انتقال پیام از طریق پیامک دارد اما با وجود کلیه این شباهت‌ها یک اختلاف بزرگ بین این دو موجود است و آن در نحوه انتقال اطلاعات می‌باشد. پیامک از مکانیزم ذخیره و فرستادن مجدد (Store And Forward) استفاده می‌نماید در حالی که USSD نشست گراست(Session Oriented). این بدین معنی است که SMS پس از دریافت شدن در شبکه ذخیره می‌گردد و در زمانی دیگر برای مقصد فرستاده می‌شود اما در USSD پیغام در همان زمان ارسال دریافت خواهد گردید. تفاوت عمده دیگر این است که USSD یک روش برقراری ارتباط بین گوشی با شبکه و برعکس است اما پیامک برای ارتباط گوشی با گوشی به کار می‌رود.

پیغام‌های USSD همواره بین یک * و # محصور می‌گردند و بدین ترتیب از شماره‌های تلفن تمیز داده می‌شوند.

قابلیتهای کد ussd

پلتفرم یو اس اس دی بسته به نوع طراحی سرویس متفاوت است ، از رایج ترین قابلیت های USSD میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید شارژ و بسته اینترنتی
پرداخت قبوض
پرداخت جرایم رانندگی
نظرسنجی و قرعه کشی
احراز هویت
مسریابی
آمارگیری و استعلام
رزرویشن و ثبت درخواست
سامانه های جدید به لطف توسعه دهنده ها قابلیت های جدیدی نیز پیدا کرده اند که مورد استقبال استارت‌آپ ها قرار گرفته است زیرا امکان پیاده سازی ایده های نوین در این بستر بدین وسیله مهیا ، و قابل اتکا تر از قبل می باشد.

جهت مطالعه مطالب بیشتر در زمینه کدهای یو اس اس دی به مطالب زیر مراجعه کنید

مرتبط با کد های یو اس اس دی :