بیایید "R" را به عنوان نت پایه انتخاب کنیم. در این صورت درجه ها به ترتیب زیر خواهد بود: (به شکل توجه کنید)

درجه 1: R | درجه 2: می درجه 3: فا | درجه 4: سل درجه 5: La | درجه 6: C | کلاس هفتم: دو | درجه 8: R

اما طبق الگوی مد ماژور که در بالا به آن اشاره کردیم، فاصله درجه دوم و سوم باید یک پرده باشد. در حالی که در یادداشت های بالا، فاصله بین درجه 2 و 3 (یعنی E و F) نیم قدم است. بنابراین در مرحله «ر ماژور» به جای نت «اف» نت «اف» تیز را قرار می دهیم. همچنین در این مرحله درجه ششم نت «ج» و درجه هفتم نت «ج» است. یادداشت "د". برای اینکه فاصله این دو نت بر اساس الگوی مد ماژور برابر با یک نت باشد، لازم است نت «دو» را در حالت «دیاز» اجرا کنیم (یعنی نت «دو- دیاز"). نت های مرحله "R-major" عبارتند از:

 
گام در موسیقی چیست؟

درجه 1: R | درجه 2: می درجه 3: Fa# | درجه 4: سل درجه 5: La | درجه 6: C | پایه هفتم: دو# | درجه 8: R

بنابراین، هر گاه قطعه ای بر اساس مقیاس «ر ماژور» باشد، نت های «ف» و «د» را در حالت تیز شامل می شود. سایر نت ها در حالت عادی پخش خواهند شد. در این مورد، به اصطلاح، می گوییم که مرحله "R-major" شامل دو نوک تیز است.
شکل گیری مراحل در موسیقی از نت های مختلف

ببینیم روش تشکیل نت گام در موسیقی چیست؟ طبق الگوی بالا می توانیم هر نت دیگری را به عنوان نت پایه استپ انتخاب کنیم. اما باید مطمئن شویم که هر نت اصلی یک بار و دقیقا یک بار در مرحله وجود داشته باشد. حال این حضور می تواند به صورت بکار (حالت طبیعی)، بمل یا دیز باشد. به عبارت دیگر ترتیب حضور یادداشت ها در نمرات باید رعایت شود.
مثال: مقیاس اف ماژور

حالا ببینیم نت های فا ماژور در موسیقی چیست؟ نت F به عنوان نت پایه جی ماژور در نظر گرفته می شود. در این صورت، درجات 1، 2 و 3 به ترتیب «فا» و «سل» و «لا» خواهند بود. با توجه به اینکه درجه سوم نت «الف» است درجه بعدی باید یکی از حالت های نت «ج» باشد. حال برای ایجاد فاصله نیم قدمی بین دو نت، باید نت C-flat را به جای C قرار دهیم. نمرات 5 تا 8 به ترتیب نت های «Do»، «R»، «Mi» و F خواهند بود. بنابراین، در مقیاس فا ماژور، نت «C» در حالت «فلت» و سایر نت‌ها در حالت «تخت» خواهند بود. به عبارت دیگر می گوییم مقیاس اف ماژور دارای علامت تخت است.
مثال: مرحله "سی تخت ماژور".

کلید سی فلت ماژور در موسیقی چیست؟ نت هایی که نت های علامت گذاری شده هستند را می توان به عنوان نت های پایه در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر سی فلت را به عنوان نت پایه ی جی ماژور فرض کنیم، آکوردهای اول تا سوم به ترتیب «سی فلت»، «آفلت» و «سی فلت» خواهند بود. حال درجه سوم گام با نت «سی تخت» است، اگر بخواهیم درجه بعدی را بسازیم باید یکی از اشکال نت «دو» باشد. از طرفی طبق الگوی مد ماژور این نت باید نیم قدم جلوتر از نت سوم باشد. بنابراین، نت بعدی (که همان نت C است) را باید «دو تخت» بنامیم. در واقع «دو بامل» همان صدای «سی» است. اما چون نت «ج» خود درجه قبلی پله است، به این نت «دو تخت» می گوییم.

پایه های پنجم تا هشتم به ترتیب «ر-بمل»، «می بمل»، «فا» و «صل بمل» خواهند بود. بنابراین، مقیاس C-flat-Major دارای 6 علامت تخت-مسطح است. یعنی هر هفت نت به جز «فا» پر شده است.
نت هایی که نمی توانند نت پایه جی ماژور باشند!

فرض کنید نت «ر-دیز» را به عنوان نت پایه گی ماژور انتخاب می کنیم. در این صورت مرحله دوم «مه-دیس» خواهد بود. در واقع این نت صدایی مشابه نت فا دارد اما برای رعایت ترتیب درجات به آن می دیز می گوییم. تا الان مشکلی نیست اما برای انتخاب نام برای درجه سوم مشکل خواهیم داشت. زیرا طبق قانون ترتیب درجات، نت درجه سه باید یکی از اشکال نت «فا» باشد. در حالی که اگر از «می دیز» (که فا است) یک پرده جلو برویم به نت سل می رسیم. البته این نت را می توان «اف دوبل دیز» نیز نامید. اما این باعث می شود که قطعه موسیقی و اجرای آن بسیار سخت و پیچیده شود.

برای حل این مشکل به جای اینکه نت پایه را «R-Diz» بنامیم، آن را «M-Bmel» می نامیم. در واقع این دو نت صدای یکسانی دارند و ما آنها را «معادل ناهارمونیک» یا «مترادف» می نامیم. بنابراین مقیاس را «E-flat major» می نامیم و درجات آن را نام می بریم. اگر درجات این گام موسیقایی را با الگویی که در بالا به کار بردیم بسازیم، در نهایت سه علامت B-flat ایجاد می شود. این علائم روی نت های "C"، "Mi" و "La" خواهند بود. در نتیجه، انتخاب نت "M-Bemel" از "R-Diz" برای نت پایه استپ منطقی تر خواهد بود. اگرچه در هر دو حالت، نت های یکسان (با نام های مختلف) برای مرحله ایجاد می شود. در زیر نام نت این دو مرحله را با هم مقایسه کرده ایم.

عنوان مقاله: استپ در موسیقی چیست؟
مراحل ناهارمونیک
مرحله کلیدی در موسیقی چیست؟
مراحل کلیدی در موسیقی

در مثال بالا، در مورد مرحله "R-major" دیده ایم که نت های "F" و "D" باید در حالت تیز نواخته شوند. برای نشان دادن این ویژگی در خطوط حامل کافی است در جای نت های F و D بعد از کلید یک علامت تیز قرار دهید. همانطور که در شکل مشاهده می کنید (D Major) این علامت ها به این ترتیب قرار گرفته اند. اما توجه داشته باشید که این فقط یک نماد است. یعنی قرار دادن علامت تیز در تمام موقعیت های نت «د» و «ف» لازم نیست. ما این علامت ها را فقط در مکان هایی که در تصویر می بینید قرار می دهیم. به عنوان مثال، برای کلید "R-major" در کلید C، نیازی به گذاشتن علامت تیز در جای F بین خطوط 1 و 2 نیست. اما تمام نت های F در تمام اکتاوها باید به صورت نواخته شوند. تیز.
حالت جزئی

اهمیت قدم ها در موسیقی چیست؟

همانطور که در مثال «موسسه بزرگ فرهنگی-هنری» دیدید، برخی درجات از اهمیت ویژه ای برخوردارند. آنجا گفتیم که درجه 1، 4 و 5 به عنوان تیم مدیریت شرکت کار می کنند. منظور از این مثال اهمیت این درجات است. مهمترین درجه همیشه درجه یک است، یعنی نت پایه. بعد از آن مهمترین مرحله درجه پنجم (قابل مشاهده) و بعد از آن درجه چهارم (قابل مشاهده) است. اما چرا این مدارک مهمتر هستند؟ برای پاسخ به این سوال به بررسی آکوردهای تشکیل شده در مقیاس در موسیقی می پردازیم.